“There’s something about Christmas time
Something about Christmas time
That makes you wish it was Christmas everyday”

Het is vijf december geweest, sinterklaas is weer terug naar Spanje en alle Nederlanders komen in de kerstsfeer. Bij steeds meer huizen hangen lichtjes voor de ramen, je ziet de kerstbomen staan en op de radio kun je Wham en Maria Carey horen.
Als het zomer heeft en zo begin december heeft kerst best iets magisch en kijk je er echt naar uit, maar als het eenmaal zover is, is de kerst periode voor veel mensen best een pitte periode.

 

Een van de oorzaken van nek-en schouderklachten waar je niet zo snel aan denkt zijn emoties. En dan voornamelijk de emotie woede. Nu zul de denken wat heeft de emotie woede nu met kerst te maken?

Bij woede denken we meestal aan super boos, knallende ruzie en geweld. Dat is ook een vorm van woede en komt ook met de kerst meer voor dan de rest van het jaar.
Maar de woede die voor nek- en schouder klachten kan zorgen is vaak de boosheid die we niet laten zien. De “ik moet van alles maar ik heb er eigenlijk geen zin in” emotie of de “we zitten gezellig aan tafel maar eigenlijk vind ik het niet zo gezellig” emotie. Dit zijn ook vormen van woede die je vaak voor de lieve vrede maar binnen houd, waar je over je grens heen gaat.
De woede die je letterlijk vast houdt. Deze woede zorgt er voor dat je verstijft in je nek- en schouder gebied.

Hieronder deel ik een aantal tips om toch soepel de kerstdagen door te komen.

TIP 1: Zorg dat je de taken verdeelt. Komt de hele familie bij jou eten vraag dan of ze ook willen helpen. Van het opruimen van je huis voor de kerst tot het klaarmaken van de hapjes en het doen van de inkopen. Zorg dat ieder familielid zijn steentje bijdraagt en voel je niet in je eentje verantwoordelijk. Durf uit handen te geven.

TIP 2: Houd een kerstdag of twee halve kerstdagen voor je zelf. Verdeel de tijd tussen je schoonouders, je eigen ouders er vrienden. Zorg dat er ook voldoende tijd rustig met je gezin is waarin je even rustig samen kan bijkomen.

TIP 3: Als er vrienden of familie op bezoek komen vraag of iedereen wat mee neemt of klaar maakt. Zo hoef je zelf geen uren in de keuken te staan en heb jij ook nog wat aan je kerstdag.

TIP 4: Je hoeft niet de hele dag op elkaars lip te zitten. Een avond of de middag samen zijn is vaak al meer dan genoeg!

TIP 5: Maak een goede boodschappen planning zodat je al je boodschappen al ruim optijd binnen hebt. Zo heb je minder voorbereidingsstress en is de kans dat je wat vergeet te kopen een stuk kleiner.

TIP 6: Beweeg lekker tussendoor. Beweging zorgt er voor dat alles weer gaat stromen en je niet verkrampt. Ga samen wandelen om een frisse neus te halen. Dat breekt de dag en zorgt weer voor een frisse energie!

TIP 7: Het hoeft niet perfect! Een paar leuke servetten, brandende kaarsjes, lekkere wijn, kaasjes vooraf doen al wonderen. Het gaat tenslotte om de gezelligheid samen en een glimlach op een uitgerust gezicht is meer waard!